Burmistrz jako kierownik Urzędu zapewnia warunki do sprawnej jego pracy oraz prawidłowego funkcjonowania, szczególnie poprzez wydawanie: okólników, zarządzeń, decyzji oraz poleceń służbowych. Kieruje Urzędem przy pomocy sekretarza, skarbnika i kierowników komórek organizacyjnych.
Do zdań Burmistrza należy w szczególności:
kierowanie bieżącymi sprawami gminy oraz reprezentowanie gminy na zewnątrz,
składanie jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem działalności gminpodejmowanie czynności w sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego;
wydawanie decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej;
podejmowanie innych rozstrzygnięć leżących w jego kompetencji;
upoważnienie zastępcy lub pracowników Urzędu do podejmowania w imieniu burmistrza decyzji w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej;ogłaszanie uchwały budżetowej oraz sprawozdania z jej wykonania;
przedkładanie wojewodzie oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał Rady Miejskiej oraz zarządzeń burmistrza;
powierzenie zastępcy burmistrza lub sekretarzowi gminy prowadzenia określonych spraw gminy;
wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej gminy i kierownika USC;
rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między komórkami Urzędu;
wyznaczanie rzecznika dyscyplinarnego;
rozpatrywanie odwołań od kar porządkowych;
zawieszanie w pełnieniu obowiązków pracowniczych zgodnie z przepisami ustawy;
nadzór nad prawidłowym wykonywaniem przez pracowników Urzędu zadań oraz czynności kancelaryjnych;
kierowanie ochroną informacji niejawnych oraz wykonywanie zadań administratora danych zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych;
wydawanie wewnętrznych aktów prawnych dotyczących Urzędu;
określenie sposobu wykonywania uchwał Rady Miejskiej;
zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Gminy oraz dyrektora Zespołu Opieki Zdrowotnej w Bornem Sulinowie;
gospodarowanie mieniem komunalnym Gminy;
kreowanie polityki kadrowej w Urzędzie, w tym każdorazowe określanie ilości tworzonych referatów i samodzielnych stanowisk w oparciu o posiadane środki finansowe;
wykonywanie zadań szefa obrony cywilnej Gminy;
organizowanie akcji ratowniczych w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof;
sprawowanie nadzoru nad działalnością jednostek organizacyjnych gminy: placówek oświatowych, Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Zespół Opieki Zdrowotnej;
organizowanie współpracy Gminy z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, organami państwowymi i organizacjami pozarządowymi;
współpraca z Radami Sołeckimi i Radami Osiedlowymi;
sprawowanie bieżącego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi lub komunalnymi Gminy w zakresie nie przekazanym do kompetencji innym komórkom organizacyjnym;
organizowanie bieżącego rozwiązywania problemów społeczno-gospodarczych gminy;
współdziałanie z organami administracji publicznej, organizacjami społecznymi i pozarządowymi;
wykonywanie innych zadań określonych przepisami prawa;
uczestniczenie w sporządzaniu testamentu alograficznego;
reagowanie na przekazywaną w środkach masowego przekazu krytykę organów Gminy oraz Urzędu, zamieszczanie w tej mierze – zgodnie z przewidzianą prawem procedurą – stosownych wyjaśnień, komentarzy i sprostowań.
Źródło informacji: Anna Gałązka, Data źródła: 2008.08.20, 15:08, Zatwierdził do publikacji: Marta Sowa, data publikacji: 2021.03.18, 15:24, Historia zmian